WAT

Wablief is een sociaal, associatief kaartspelconcept dat gelooft in de kracht van woorden. De Nederlandse taal wordt hierbij in het zonnetje gezet. De eerste Wablief-editie staat in het teken van vergeetwoorden: oude woorden die vroeger veel gebruikt werden, maar die je tegenwoordig steeds minder hoort.

WAAROM

De kracht van woorden zit hem volgens ons in:

Verbinding
Met taal als gemeenschappelijk communicatiemiddel.

Plezier
Door mooie, grappige, mysterieuze, gekke, nieuwe, oude, populaire en (bijna) vergeten woorden.

Leren
Over andere culturen, generaties, streekgebieden, werkgebieden, leefwerelden, elkaar.

ACHTERGROND

Marinca Uijland is met het vergeetwoordenspelconcept bij ontwerpstudio Living Story in augustus 2020 afgestudeerd van de opleiding Kunst & Economie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Voor dit afstudeerproject heeft Marinca onderzoek gedaan naar het fenomeen ‘vergeetwoorden’ en hoe deze op een nieuwe manier onder de aandacht gebracht konden worden. 

Het afstudeeronderzoek is uitgevoerd aan de hand van Design Thinking: een onderzoeksmethode om tot creatieve en innovatieve oplossingen en ontwerpen te komen voor vaak complexe problemen. Marinca heeft onder andere interviews gehouden met schrijfster en historicus Nelleke Noordervliet en taalkundige Marc van Oostendorp en onderzoek gedaan naar wat vergeetwoorden (nog kunnen) betekenen voor jong en oud. Wat bleek: oude woorden leveren nieuwe gesprekken op. Voor de één vanuit herinnering of herkenning, voor de ander vanuit verbeelding en fantasie.

Met dit in gedachten heeft Marinca in samenwerking met ontwerpbureau Living Story de mogelijkheden onderzocht om van vergeetwoorden een spelconcept te maken voor jong en oud, gefocust op grootouders en kleinkinderen. Hierbij is het Game-Based Learning Design Wheel van Living Story gebruikt: een ontwerpmodel dat de wetenschappelijke uitgangspunten van leertheorieën, gamedesign en theorieën over motivatie en gedrag combineert tot een praktisch model om gamification oplossingen te ontwerpen die bijdragen aan leren. Marinca is afgestudeerd met lovende kritiek voor het onderzoek en ontwerp. Het afstudeerproject kwam in de categorie ‘innovatie’ tot de voorlaatste ronde van de HKU-awards.

Na het afstuderen werken Marinca en Living Story het spel verder uit met als doel een marktrijpmodel te ontwikkelen.  Eveline Wijdeveld (@eveandline) ontwerpt het spel en het logo. Marinca besluit het project tot een hoger level te tillen door Wablief te positioneren als spelconcept: met ruimte voor mogelijk nieuwe projecten en edities.